Weganizm to styl życia, który cechuje się nie wykorzystywaniem innych zwierząt. Weganie różnią się od wegetarianów tym, że nie spożywają nie tylko mięsa, ale też innych produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak jaja kurze, wyroby mleczne czy miód. Jest wiele spekulacji na temat skutków zdrowotnych diety wegańskiej. Jedni uważają, że dieta ma mnóstwo korzyści dla zdrowia, inni, że nie jest do końca bezpieczna.

 

Podstawą żywienia wegan są warzywa i owoce, produkty zbożowe, rośliny strączkowe i orzechy. Pokarmy te cechują się wysoką zawartością witamin oraz mikroelementów. Mimo to, weganie są narażeni na małą podaż składników odżywczych takich jak witamina D, cynk, żelazo, wapń, witamina B12, kwas omega-3.

 

Dzięki diecie wegańskiej na pewno stracimy na wadze, ponieważ istotnym elementem diety jest błonnik, który występuje w produktach roślinnych, pęcznieje w żołądku i daje uczucie sytości. Badania dowodzą, że weganie rzadziej chorują na cukrzycę, nowotwory, choroby serca, żołądka czy choroby nerkowe.  Jeśli zdecydujesz się na bycie weganinem nie przyczynisz się do cierpienia zwierząt. Jest to przede wszystkim główne założenie osób przechodzących na tę dietę. Najważniejsze, aby odpowiednio dobrać produkty do indywidualnych potrzeb organizmu i urozmaicać posiłki, gdyż krzywdą jaką możemy sobie wyrządzić nieumiejętnie stosując dietę jest niedobór białka, żelaza i witamin z grupy B. 

 

A jaka jest druga strona medalu?

Weganie twierdzą, że białko zwierzęce jest szkodliwe, co nie jest prawdą, ponieważ białko pochodzenia zwierzęcego jest łatwo przyswajalne dla naszego organizmu. Jest źródłem aminokwasów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego ciała. Białko zwierzęce jest dla nas bardziej wartościowe, aniżeli białko roślinne. Nieprawdą jest również to, że spożywanie mięsa przyczynia się do wielu chorób w naszym organizmie. Badania naukowe potwierdzają, że jedzenie chudego mięsa nie ma nic wspólnego z chorobami serca, cukrzycą czy rakiem. Korzyści zdrowotne diety wegańskiej wcale nie wynikają z odstawienia tylko produktów mięsnych, a przede wszystkim takich, które zawierają tłuszcze trans, oleje rafinowane i białą mąkę. 

 

Dieta wegańska wzbudza wiele kontrowersji i wiele opinie krąży na jej temat. Jakie jest Twoje zdanie? A może już jesteś weganinem? Podziel się z nami swoimi odczuciami w komentarzach.

Tematyka: Porady Od

Aleksandra Burda